Łączna liczba wyświetleń

piątek, 30 września 2011

Hebraista z Łoponia





















Dzisiaj pierwszy wpis poświęcony Władysławowi Chrapuście. Szkoda, że postac tego znakomitego łoponianina tak mało znana jest mieszkańcom jego rodzinnej miejscowości. Mam nadzieję, że mój blog chociaż w małym stopniu zmieni tę sytuację. Liczę w tym względzie na pomoc wszystkich w jakikolwiek sposób z nim związanych. Moim marzeniem jest urządzenie wystawy zdjęc i pamiątek po Władysławie Chrapuście. Mam nadzieję, że uda się te plany ziścic podczas przyszłorocznego Dnia Łopianu. Dzisiaj streszczenie artykułu, jaki znalazłam w "Zeszytach Wojnickich" ( nr 1/ 2009 rok ). Jego autorem jest pan Władysław Kazimierz Hajdo, autor "Wspomnień z czasu konspiracji". Pisząc o swojej działalności konspiracyjnej w Armii Krajowej, wspomina postac Władysława Chrapusty (pseudonim Kos), będacego dowódcą I drużyny w SOP - WSOP ( Służba Ochrony Pogranicza - Wojskowa Służba Powstania ) w plutonie Antoniego Banasia pseudonim "Sroka" z Wojnicza. "Z informacji Stanisławy Chrapusty, żony Władysława wynika, że w 1939 roku został zmobilizowany do 1. Pułku Strzelców Podhalańskich w Przemyślu jako radiotelegrafista w stopniu sierżanta rezerwy. Po kampanii wrześniowej powrócił do Łoponia, gdzie ukrywał się przez cały czas okupacji, działając równocześnie w Armii Krajowej. ( ... ) Dostarczałem mu "Wiadomości Radiowe" pochodzące z nasłuchu organizowanego w Grabnie ( ... ). Chrapustę znałem wcześniej ( ... ) i widywałem go zbierającego na szosie szuflą do wiadra łajna bydlęce i końskie [ miało to zmylic Niemców - dopisek własny ]. Koło zabudowań było kilka drzew owocowych oraz działki truskawek, które uprawiał." W dalszej części tekstu pan Hajdo wspomina, jak Władysław Chrapusta uczył w domu pana Tadeusza Jurka w Wojniczu - Podlesie innych działaczy AK stenografii ( skrócona, symboliczna metoda zapisu ). "Po wojnie - pisze - Władysław Chrapusta wyjechał do Izraela, gdzie pracował w polskim konsulacie." Dodaje, ze nie próbował nawiązywac z nim wtedy kontaktu, bo władze polskie były wówczas wrogo nastawione do żołnierzy Armii Krajowej.

Do dzisiejszego postu dodaję zdjęcia znalezione w Internecie.

PS. HEBRAISTA to badacz i znawca języka i literatury hebrajskiej, czyli żydowskiej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz